Co to jest folia samoprzylepna?
Na pierwszy rzut oka wydawać się może, że folie samoprzylepne różnią się od siebie przede wszystkim kolorem oraz rodzajem wykończenia. W rzeczywistości różnic jest znacznie więcej. Wpływają one nie tylko na wygląd, ale przede wszystkim na zastosowanie jakie ma konkretna folia samoprzylepna. Stosowanie folii niezgodnie z jej przeznaczeniem może skutkować nieprawidłową aplikacją na powierzchnię lub skróceniem czasu trwałości aplikacji. Dlatego tak ważny jest prawidłowy dobór folii do poszczególnych zastosowań.
Folia samoprzylepna może być folią monomeryczną, polimeryczną lub wylewaną.
Folia samoprzylepna jest jednym z najważniejszych materiałów wykorzystywanych podczas tworzenia reklamy wizualnej. Olbrzymia różnorodność kolorów i stopnia przejrzystości, łatwość obróbki i możliwość stosowania zarówno wewnątrz pomieszczeń, jak i na świeżym powietrzu, w połączeniu z przystępną ceną sprawia, że stosowanie folii samoprzylepnej jest znacznie bardziej opłacalne, niż np. stosowanie trwałych farb i lakierów.
Przykładowe zastosowania folii samoprzylepnej
Bardzo atrakcyjne ceny wyrobów z tworzyw sztucznych sprawiły, że elementy dekoracyjne na folii samoprzylepnej spotykamy nie tylko w zastosowaniach przemysłowych. Właśnie z tego materiału wykonuje się popularne naklejki dla dzieci czy ozdobne szablony na ściany, jakie można znaleźć w niemal każdym supermarkecie.
Jednak najważniejszym odbiorcą folii samoprzylepnej jest branża promocji outdoorowej. Nic w tym dziwnego, biorąc pod uwagę, łatwość i szybkość tworzenia nośników reklamy z jej użyciem. Folie samoprzylepne wykorzystuje się do tworzenia profesjonalnych, wielkoformatowych billboardów i kasetonów promocyjnych, ale także przy własnoręcznej produkcji tymczasowych szyldów i oznakowań.
Rodzaje folii samoprzylepnych
Podstawowym rodzajem folii samoprzylepnej, używanej chętnie przez twórców reklamy, jest folia monomeryczna. Tego typu folia sprawdza się zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz pomieszczeń, przy czym trwałość wykonanych z niej elementów szacuje się na około 3 lata.
Folie monomeryczne sprawdzają się najlepiej na płaskich podłożach z PVC, blachy, dibondu i metaplexu. W praktyce bardzo często używa się ich do oklejania samochodów, witryn sklepów i lokali usługowych, a także mniejszych powierzchni, jak kasetony i litery przestrzenne.
Podobne właściwości wykazują samoprzylepne folie polimerowe, te jednak z reguły są droższe i, jak można się domyślić, trwalsze. Reklamy outdoorowe wykorzystujące ten typ folii mogą opierać się działaniu czynników atmosferycznych nawet przez okres 7 lat. Są też bardzo elastyczne, dlatego dają większe możliwości stosowania na powierzchniach przetłaczanych i nieregularnych.
Jeszcze większa plastyczność cechuje folie wylewane, te jednak stosuje się najrzadziej, ze względu na wysokie ceny i bardziej skomplikowany proces nakładania na powierzchnie. Tego typu folie stosuje się więc wyłącznie w wyspecjalizowanych zakładach, gdzie obróbce poddawane są powierzchnie profilowane, fałdowane czy z głębokimi przetłoczeniami.
Możliwości folii samoprzylepnych
Trwałość i elastyczność nie są jedynymi cechami, jakie warto brać pod uwagę przy wyborze folii samoprzylepnej. W asortymencie sklepu internetowego firmy Akces-Plexi znajdziemy bogaty wybór folii o dodatkowych właściwościach istotnych z punktu widzenia estetyki przyszłego nośnika reklamy.
Oprócz szerokich możliwości wyboru koloru folii, klient może też decydować o jej stopniu przejrzystości. Podczas gdy w witrynach butików sprawdzą się samoprzylepne folie transparentne, w salonach gier konieczne będzie użycie folii całkowicie uniemożliwiającej zaglądanie do środka. Chcąc uzyskać efekt szkła piaskowego lub mrożonego można sięgnąć po folię glass decor.
Do produkcji kasetonów podświetlanych od wewnątrz warto sięgnąć po samoprzylepną folię translucentną, natomiast gdy reklama nie będzie podświetlana za pomocą dodatkowego źródła energii, można rozważyć użycie np. folii odblaskowej lub fluorescencyjnej.
Ważnym wyznacznikiem użyteczności folii samoprzylepnej jest możliwość jej obróbki. Jeżeli folię zamierzamy poddać przycinaniu na ploterze lub zadrukowi na maszynie do sitodruku, musimy upewnić się, że dany materiał można traktować za pomocą wymienionych urządzeń.
Folie samoprzylepne w reklamie
Folie samoprzylepne są podstawowym produktem wykorzystywanym w celach promocyjnych. Ich dystrybucją zajmują się takie firmy, jak np. łódzki sklep Akces. Jako że reklama musi być odpowiedniej wielkości, aby być zauważona przez odbiorców, najczęściej w celach promocyjnych używa się folii samoprzylepnych wielkoformatowych. Ich zastosowanie jest ogromne. Na pewno każdy nieraz spotkał się z reklamami umieszczonymi na samochodach firmowych, których zadaniem jest promowanie własnego przedsiębiorstwa i marki. Tego rodzaju folie samoprzylepne są także chętnie umieszczane na pojazdach komunikacji miejskiej, np. na autobusach, tramwajach czy autokarach. Takie umiejscowienie reklamy powoduje, że trafia ona do dużej grupy potencjalnych klientów. Jej duże rozmiary pozwalają na swobodne zapoznanie się z jej treścią, a sama reklama jest dobrej jakości wizualnej. Zastosowanie folii samoprzylepnych w dużych formatach pozwala także na ubarwienie treści reklamowej dodatkowymi grafikami, co zwiększa jej atrakcyjność dla odbiorców.
Rodzaje folii samoprzylepnych reklamowych
Folie samoprzylepne umieszczane na zewnątrz budynków muszą być odpowiednio trwałe, aby nie odklejały się oraz nie niszczały pod wpływem wilgoci, promieni słonecznych oraz innych niekorzystnych warunków atmosferycznych. Muszą być także naklejone w odpowiedni sposób na gładkiej i właściwie przygotowanej do tego celu nawierzchni. W celach reklamowych najczęściej wykorzystuje się folie samoprzylepne monomeryczne, które nadają się zarówno do celów krótkookresowych (np. na billboardy), jak i długookresowych (na samochody firmowe, szyby itp). Drugim rodzajem folii samoprzylepnych jest trwalsza folia polimerowa, która może być użytkowana przez okres do nawet 7 lat. Najczęściej wykorzystuje się ją do obklejania pojazdów, tworzenia szyldów firmowych, czy umieszczania na tablicach reklamowych, które inwestor planuje wykorzystywać przez okres kilku lat. Najtrwalszym i zarazem najdroższym rodzajem folii samoprzylepnych są folie wylewane. Ich zaletą jest możliwość umieszczenia nawet na nieregularnych powierzchniach. Doskonale sprawdzają się więc do pokrycia całej powierzchni pojazdu, który posiada wgłębienia oraz nieregularny kształt.
Folia matowa naklejki drukowane na folii matowej wyglądają bardzo efektownie i są stosowane najczęściej tam gdzie występują różne źródła światła dzięki zastosowaniu folii matowej nie będzie występował oblicowanie dodatkowym atutem folii matowej do produkcji na do druku naklejek jest możliwość pisania Po matowej powierzchni. W zależności od miejsca aplikacji naklejek stosujemy również folią matową z szarym klejem najczęściej wykorzystujemy ją do przykrycia wcześniejszej grafiki w momencie kiedy zerwanie poprzedniej byłoby nieopłacalne lub niemożliwe.